Податкова соціальна пільга застосовується з дня отримання заяви
Застосування податкової соціальної пільги надає можливість платнику податку зменшити нарахований загальний місячний оподатковуваний дохід, отриманий у вигляді заробітної плати.
Категорії платників податку та розміри податкових соціальних пільг визначено ст.169 розділу ІV Податкового кодексу України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями.
Для будь-якого платника податку пільга надається в розмірі, який дорівнює 50% розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), встановленого законом на 1 січня звітного податкового року. У 2013 році пільга звичайного розміру (100%) становить - 573 грн. 50 коп.. При цьому заробітна плата не повинна перевищувати граничний розмір доходу, який дає право на отримання податкової соціальної пільги (у 2013 році - 1610 грн.).
Для отримання податкової соціальної пільги платнику податку на доходи фізичних осіб необхідно подати роботодавцю заяву про застосування пільги. Окремими категоріями платників податку, які мають право на застосування пільги підвищеного розміру (150% та 200%) разом із заявою надаються також документи, що підтверджують таке право. Правила надання документів та їх склад затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 року № 1227 «Про затвердження Порядку подання документів для застосування податкової соціальної пільги».
Якщо платник податку має право на застосування податкової соціальної пільги з двох чи більше підстав, то пільга застосовується з підстави, що передбачає її найбільший розмір.
У разі коли працівник працює на декількох місцях роботи, то місце застосування податкової соціальної пільги він обирає самостійно. Пільга застосовується з дня отримання роботодавцем заяви. У разі якщо заяву і підтвердні документи подано не з початку місяця, пільга застосовується до всієї суми заробітної плати, нарахованої платнику податку в такому місяці.
Якщо у платника податку виникає право на застосування податкової соціальної пільги з інших підстав, ніж ті, які були ним зазначені у попередній заяві, то такий платник повинен подати нову заяву з відповідними підтвердними документами.
Всі випадки застосування або незастосування податкової соціальної пільги згідно з отриманими від платників податку заявами про застосування пільги, а також заявами про відмову від такої пільги, роботодавець відображає у податковій звітності.