Час від часу платники податків звертаються до Головного управління ДФС у Чернігівській області щодо процедури адміністративного оскарження рішень податківців. Ми попросили заступника начальника управління-начальника відділу адміністративного оскарження управління правової роботи Олену Фокіну надати відповіді на найтиповіші запитання.
- Згідно з Податковим кодексом платники податків можуть реалізувати своє право на захист законних інтересів, як у судовому так і в адміністративному порядку, тобто подати скаргу до ДФС області. А чи можуть вони захистити свої права, не доводячи справу до офіційного оскарження?
- Маю насамперед зазначити, що механізмам документообігу з представниками податкової під час перевірок у Податковому кодексі відведена окрема стаття – 85-а. А статтею 44 платнику податку надається можливість відстоювати свої права, надавши документи як під час перевірки, так і після неї.
Але є деякі нюанси. Якщо такі документи надаються податківцям не менш, як за 3 дні до завершення перевірки, то вони враховуються одразу. Якщо ж після такого строку (наприклад, були відправлені поштою і запізнилися), то дата їх одержання є підставою для керівника органу ДФС не прийняти повідомлення-рішення за актом. Разом з тим керівник повинен буде вирішити питання щодо необхідності призначення позапланової документальної перевірки, за результатами якої і будуть враховані надані із запізненням документальні докази платника.
Також платник податків може скористатися правом, наданим статтею 86 Кодексу – подати заперечення до акту та прийняти участь у їх розгляді.
- А якщо платник все ж-таки не згоден з податковим повідомленням-рішенням і вирішив його оскаржити. На чому він має зосередитися, подаючи скаргу?
- Перш за все, стаття 56 Податкового кодексу містить повну інформацію щодо послідовних дій платника у випадку необхідності захисту законних прав. Обов’язково треба вказати реквізити документа, який оскаржується та чітко визначити суми спірних платежів. При цьому слід пам’ятати, що правом на адміністративне оскарження можна скористатися лише у визначені Кодексом строки. А це 10 календарних днів, наступних за днем отримання рішення контролюючого органу. До скарги, щоб довести свої аргументи, платник податків має право додати копії документів, судових рішень та будь-які пояснення за спірними фактами.
- Чи часто платники оскаржують рішення в адміністративному порядку?
Яка статистика надходження та результатів розгляду скарг платників податків в адміністративному порядку?
З початку року ми отримали 422 скарги від платників податків, що зареєстровані в інспекціях області. Оскаржені 652 рішення. З них розглянуто 647 рішень із спірними сумами нарахувань понад 170 млн.грн. За результами розгляду скарг задоволено вимоги платників податків на суму понад 3 млн.грн. Разом з тим, під час перевірки правильності застосування норм законодавства при прийнятті податкових повідомлень-рішень, у 4 випадках прийняті рішення про збільшення сум податкових зобов’язань на загальну суму 374 тис.грн.